دست نوشته‌ها

پنج راهی که هر مدیرعاملی برای توسعه بازار باید بلد باشد

پنج راهی که هر مدیرعاملی برای توسعه بازار باید بلد باشد

۲۳ام اردیبهشت ۱۳۹۷

هر شرکت و مدیرعامل یا هیئت مدیره ای با پنج راه اصلی برای توسعه بازار محصول یا خدمات خود مواجه است. این راه حل ها به نوعی کلان الگو هستند. مثلا وقتی صبحت از شراکت با مشتری میشود، شاید یک شخصیت کارچاق کن برای جوش دادن این فرایند لازم است و وقتی که صحبت از راه اندازی یک واحد بازاریابی و فروش میشود، باید یک مدیر شش دانگ بکار گرفت و وقتی که صحبت از صادرات میشود، اصلا حال و هوا و قابلیت هایی متفاوت با فروش داخل را میطلبد. این در حالی است که عموم مدیران عامل تنها یک یا دو راه و الگو مدنظرشان میباشد. در زیر به این پنج الگو  یا راه اشاره میکنیم.

راه اول: با مشتری یا کانال توزیع شریک شوید

هر کالا و خدماتی که داشته باشید، میتوانید سهمی از شرکت خود را به مشتری دهید. مثلا اگر تولیدی پانسمان هستید، هلال احمر را شریک کنید یا اگر تولیدی پوشاک دارید، توزیع کنندگان را شریک کنید. این راه در کسب و کارهای بی تو بی و یا کسب و کارهای با نقش شبکه پخش بسیار موثر میباشد. حتی اینقدر این کلان الگو قوی میباشد که کانال های توزیع مثل هایپراستارها و مال ها و شبکه های اف ام سی جی را به سمت تولید میکشد.

راه دوم: واحد بازاریابی و فروش راه بیاندازید

ایجاد یک واحد بازاریابی و فروش یک امر کاملا کیفی میباشد. با کیفیت ترین آن حالتی است که مدیر بازاریابی شش دانگی با کارشناسان مرتبط دارید و صفر تا صد تحقیقات بازار و بازاریابی و فروش را به این واحد مکلف کرده اید. بی کیفیت ترین حالت هم شرایطی است که مدیر عامل خودش پیگیر فروش است و گاهی از منشی و گاهی از کارمند فنی برای پیگیری امور کمک میگیرد. خیلی از برندهای مطرح در کشور تعداد پرسنل بازاریابی و فروششان از قسمت فنی و تولید پیشی گرفته و حتی به عنوان تولید بدون کارخانه شناخته میشوند.

راه سوم: شبکه نمایندگان راه بیاندازید

خیلی از شرکتها با تکانی به خود شبکه ای از نمایندگان و عاملین را شناسایی میکنند که بر مبنای الگوی درصدی مسئول خرید و توزیع هستند. راه اندازی این شبکه ها فارغ از داشتن یک واحد بازاریابی و تنها با داشتن یک ستاد مدیریت شبکه به راحتی قابل توسعه و ایجاد میباشد. یعنی خیلی راحت مینشینید و فروش را کلا به چند نماینده واگذار میکنید تا آنها بدوند.

راه چهارم: واحد صادراتی راه بیاندازید

صادرات کلا یک مسیر متفاوت با افراد متفاوت و با کیفیت متفاوتی میباشد که شامل تحقیقات بازار بین المللی و بازاریابی بین المللی و فرایند گمرکی است. این فرایند کلا متمایز از واحد بازاریابی و فروش میباشد و گاهی برای شرکتهای دانش بنیان و با محصولات خاص بسیار سودده میباشد.

راه پنجم: صندلی مدیرعاملی را اجاره دهید یا بفروشید

اگر‌محصولی دارید که خوب رشد کرده و شرکتتان خوش نام است و مسئله و مشکل توسعه بازار پیش روی شماست و نتوانسته اید حلش کنید، و تمام زور خود را زده اید ولی به توسعه بازار نرسیده اید، شاید بهتر باشد صندلی مدیرعاملی را به فردی دیگر بدهید که با نگرش جدیدی بدنبال حل مشکل باشد. یا صندلی را اجاره دهید و یا بفروشید.

نگارنده:

علیرضا مسجدیان به عنوان مدیر بازاریابی توسعه بازار کامکار فعالیت میکند. علاقه و تمرکز شخصی ایشان روی کسب و کار و بازاریابی و روابط بین انسان هاست. روی این موضوعات تا بینهایت میتوانید با ایشان گقتگو کنید. ایشان مفتخر میشوند از روش های زیر با شما در ارتباط باشند کانال تلگرام مطالب تخصصی کسب و کار: https://telegram.me/tajrobiat_moshahedegar لینکدین: https://www.linkedin.com/in/masjedian اینستاگرام: https://www.instagram.com/moshahedegarane_bazaryabi/