دست نوشته‌ها

مشکلات کسب و کارهای خانوادگی را چه باید کرد؟

مشکلات کسب و کارهای خانوادگی را چه باید کرد؟

۱ام اردیبهشت ۱۳۹۷

با شرکتی کار میکردیم که خط تولید و کارخانه معظمی راه انداخته بود ولی ظرفیت تولیدش کمتر از نصف بود. نه به خاطر تحریم، نه به خاطر مشکلات اقتصادی، بلکه بخاطر ضعف مدیریت و سوء رفتار با بدنه شرکت! خیلی عجیب است، فقط به دو کشور همسایه صادرات داشت و کشش صادرات به پنج کشور دیگر را به شکل هلووار روی میز داشت! کاملا توان دوبرابر کردن حجم فروش را داشت ولی هر سال کل تیم فروش و اداری رو برای کاهش هزینه ها در اواخر اسفند اخراج میکرد و اواخر فروردین دوباره بکار میگرفت! یعنی به خاطر چندرغاز کاهش هزینه، فقط نیروی انسانی رو زخمی و دلخور میکرد.
این تنها تجربه عجیب ما در دیدن شرکت هایی با سرمایه گذاری های بالا ولی با رکود نبود. تجربه عجیب بعدی شرکت در حوزه دانش بنیان بود که اتفاقا با سوبسیدهای دولتی توانسته بود تجهیزات خود را بفروشد ولی در زمان پولدار بودن دولت به جای اینکه روی صادرات تمرکز کند، روی خرید ملک و ماشین شاسی بلند تمرکز کرده بود. و حالا به دوران بی پولی دولت برخورد کرده بود و چه و چه!
حتی در حوزه بازرگانی ها هم همینو دیدیم. شرکت بازرگانی عزیز دل ما درآمد خوبی از دور زدن تحریم ها داشت، ولی حقوق نیروها را دیر میداد و بیمه آنها را گاها رد نمیکرد! مشکل این بود که اینقدر شاخه های جدید کسب و کاری راه انداخته بود که اصلا گاو شیرده را فراموش کرده بود. مشتریان اوردر میدادند و آنها کار را نمیتوانستند انجام بدهند و پیش پرداخت ها را خورده بودند.
عموم شرکت ها مشکلی کلیدی در حوزه مدیریت خود دارند و این در شرکت هایی که خانوادگی هستند به شدت مشهود میباشد. سه مثال بالا همگی شرکت های خانوادگی بودند که بزرگ خانواده عملا رهبری و مدیریت را در دست داشت و عموما با سبک های قدیمی و شهودی خودش کسب و کار را جلو میبرد. صد البته ما در مواجه با خیل زیادی از این کسب و کار های خانوادگی دست دوستی دراز کردیم و سعی کردیم در سطح توان خود کمک به ارتقا بازاریابی یا اصلاح الگوی کسب و کارشان بکنیم ولی در همه ی آنها به دیوار اینرسی برخورد کردیم. چون اصلاح در شرکت به معنای اصلاح در روحیه و فکر انسان هاست و این یعنی چند دهه صبر و تلاش! خیلی سخت میتوان یک فرد چهل یا پنجاه ساله را تغییر داد و کم کم به این نتیجه رسیده ایم که تغییر نسل یا تغییر ترکیب گروه مدیریت تنها راه نجات این شرکت هاست.
مشکل این است که این شرکت ها در فضای پرسوبسید کشور به راحتی در حال امرار معاش هستند و رقبایی قدر و قدرتمند ندارند و با لِکو لِک کردن های سنتی، کاملا در سود هستند. صد البته اگر هم به مشکلی برخورد کنند میگویند دولت آنها را به زمین زده است!
مخلص کلام، حجم بزرگی از اقتصاد ما شرکت های خانوادگی هستند که سنتی اداری میشوند. شرکت هایی که حجم بالایی سرمایه و دارایی خوابانده اند و حتی سود رسوب دارایی را حساب نمیکنند. اینقدر با سعی و خطا پیش میروند که بسیاری از ایده ها و فعالیت های جدید را به دیوار میکوبند. ولی وقتی دست دراز میکنید که بهره وری را بالا ببری یا فروش را بیشتر کنید یا جریان صادرات را راه بیاندازید، به هزاران دلیل محافظه کارانه برخورد میکنند و ریالی حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه ها نیستند. با این کوه هایی گرد و خاک گرفته طلا، چه میشه کرد ؟ با این گنج های در حال تباه شدن چه باید کرد؟ با چه راه و تفکری میتوان دربهای بزرگ شدن و برند شدن و توسعه یافتن در سطح ملی یا بین المللی را با آنها در میان گذاشت؟ اگر شما پاسخ یا تجربه دارید، در میان بگذارید.

تماس با بنده @alirezamasjedian

ما را دنبال کنید:
https://t.me/joinchat/AAAAAD5jcOt2_m1Js-6SlA

#کارآفرینی
#کسب_و_کار
#بازاریابی
#بازاریابی_بی_تو_بی
#فروش
#استارتاپ
#entrepreneur
#sale
#marketing
#branding
#startup
#family_business

نگارنده:

علیرضا مسجدیان به عنوان مدیر بازاریابی توسعه بازار کامکار فعالیت میکند. علاقه و تمرکز شخصی ایشان روی کسب و کار و بازاریابی و روابط بین انسان هاست. روی این موضوعات تا بینهایت میتوانید با ایشان گقتگو کنید. ایشان مفتخر میشوند از روش های زیر با شما در ارتباط باشند کانال تلگرام مطالب تخصصی کسب و کار: https://telegram.me/tajrobiat_moshahedegar لینکدین: https://www.linkedin.com/in/masjedian اینستاگرام: https://www.instagram.com/moshahedegarane_bazaryabi/