دست نوشته‌ها

لطفا برای زنده ماندن چریک باشید

لطفا برای زنده ماندن چریک باشید

۲۳ام خرداد ۱۳۹۷

وقتی در حوزه بازاریابی برای خدمات بانکی فعالیت کنید خیلی زود متوجه خواهید شد که با رقبایی طرف هستید که تا حدی به منابع مالی بی پایان دسترسی دارند که کمترین ابزار تبلیغاتی آنها (مثبت نگاه کنید قصد آنها فقط تبلیغات است ! ) فرستادن مدیران بانکی به سفرهای اروپایی و دور دنیاست. در این شرایط شما در واقع با یک ارتش تا دندان مسلح طرف هستید و برای پیروزی و زنده ماندن تنها یک راه پیش پای شماست ، لطفا چریک باشد !

من حمیدرضا بختیاری ، مدیر بازاریابی محتوایی مجموعه ی کامکار قصد دارم در این یادداشت تجربه هایی از فعالیت در حوزه بانکی ، از زاویه ی بازاریابی محتوایی را با شما به اشتراک بگذارم.

قبل از هر چیزی اشاره به این نکته ضروری خواهد بود که من محتوا را به این صورت تعریف میکنم ؛ هر پیامی که با درون مایه ای مشخص و برای رسیدن به هدفی خاص از سوی ما برای مخاطبین و مشتری های بالقوه تولید میشود. طبق این تعریف یک متن کوتاه ، یک هدیه برای یک مناسبت ، یک مقاله یا رپورتاژ ، یک سخنرانی در همایش ، استراتژی ادبیاتی شما در مواجه با مشتری و حتی نوع حضور در نمایشگاه های تخصصی و خیلی از مفاهیم دیگر محتوا خواهند بود

اصلا اگر از من بپرسید خواهم گفت هیچ چیز به جز محتوا در عالم ما وجود ندارد و تنها محتواست که می ماند

اولین و مهمترین موضوعی که به ذهن میرسد شاید این باشد که صبر و تعهد به برنامه ها کلیدی ترین نکات برای موفقیت یک چریک خواهند بود. بر خلاف یک ارتش مسلح که موفقیت را در گرو بمباران ممتد میبیند یک چریک شتاب زده عمل نمیکند و منتظر بهترین فرصت برای اجرای دقیق برنامه ها می ماند. به خاطر دارم عزیزی از اوضاع اتاق یکی از مدیران میانی یک بانک مطرح در روزهای انتهایی اسفند صحبت میکرد، میزی که سر تا سر از تبلت و لپتاپ و هدایای ریز و درشت دیگر پر شده. اگر میتوانید شما هم یک تبلت گرانقیمت برای تمام مدیران میانی و ارشد بانکها ارسال کنید تا شاید برند شما جایگاهی در ذهن آنها پیدا کند ! اما انتخاب من به عنوان یک چریک تکیه بر توان و خلاقیت تیم همکاران و پیدا کردن یک فرصت مناسب است ، زمانی که پیام مورد نظر در غیبت رقبا از بهترین کانال به دست مخاطب رسیده و جایگاهی مناسب از برند ما در ذهن او ایجاد کند، که قطعا این زمان نیمه دوم اسفند ماه نیست ! علاوه بر این، توجه به تفاوت جایگاه و شخصیت افراد برای انتخاب پیام بسیار مهم است . بارها و بارها دیده ایم که شرکتی برای تمام مخاطبان خود یک محتوای واحد تولید و ارسال میکند این محتوا گاهی یه نامه ی خشک دعوت به نمایشگاه و گاهی یک سررسید برای تبریک سال نو است ، در ادبیات بازاریابی بانکی این اقدامات حماقت محض است. در این شرایط بهترین اقدام دسته بندی افراد بر اساس شخصیت و جایگاه اداری و تولید پیام مناسب برای هر دسته و پیدا کردن بهترین کانال برای انتقال این پیام به مخاطب میباشد

به عنوان مثال برای شرکت در نمایشگاهی تخصصی در حوزه بانکداری برای طراحی پیامی مناسب افراد هیئت مدیره بانکها به مشکل برخورده بودیم چرا که این افراد به راحتی پیدا نخواهند شد و حتی اگر پیدا شوند طراحی پیام مناسب برای ایشان ناممکن خواهد بود

یکی از اقدامات انجام شده توسط تیم کامکار پر کردن مسیر سه کیلومتری منتهی به نمایشگاه از خودروهای مجموعه ی مورد نظر بود. این اقدام هرچند ساده اما چریکی ، خروجی بزرگی برای ما داشت و بازخوردهای مثبت فراوانی را طی مدت نمایشگاه از افراد مورد نظرمان داشتیم. علاوه بر دقت بر تولید محتوای مناسب برای هر دسته از افراد ، دیدن افرادی که همیشه نا دیده گرفته میشوند از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ کارشناسان میانی و حتی سطح پایین یک بانک که همیشه نادیده گرفته میشوند میتوانند برگ برنده شما باشند. هرچند این افراد تصمیم گیر و یا تصمیم ساز نیستند اما میتوانند به فرآیندها سرعت بخشیده و گاها در فرآیند تصمیم گیری از سوی مدیران تاثیر گذار باشند. به خاطر داشته باشید یک چریک به جزئیاتی دقت میکند که دیگران این جزئیات را نادیده میگیرند. تولید محتوا و طراحی پیام مناسب برای این کارشناسان میانی گاهی نتایجی دارد که شما را شگفت زده خواهد کرد

پس لطفا مثل یک چریک صبور و با برنامه باشید، هوشمندانه و هدفمند اقدام کنید و جزئیات را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرید

نگارنده: