دست نوشته‌ها

فرهنگ خانواده های کارآفرین ، بعد سومی که کم داریم

فرهنگ خانواده های کارآفرین ، بعد سومی که کم داریم

۴ام مهر ۱۳۹۷

فرهنگ خانواده های کارآفرین ، بعد سومی که کم داریم

مدتی است که مدیریت بازاریابی شرکتی دانش بنیان را در حوزه تولید کفش های فناورانه به عهده گرفته ایم که باعث شده است خستگی حاصل از مدیریت بازاریابی شرکت بانکی و شرکت ای آرپی سه چندان شود. جالب اینکه در لباس هر کدام از این شرکتها جلساتی میرویم و با آدم های مختلفی مواجه میشیم که بعضی خیلی جدی و محکم رو به جلو هستند و برخی متزلزل و دلسرد. جالب هست خاندان های کارآفرینی رو میبینم که صبح از گرونی دلار و گرون شدن مواد اولیه مینالند ولی ظهر امیدوار به فروش آخر سال هستند. عجیب هست که خاندان های کارآفرین روی نوآوری و کسب و کارهای نو سرمایه گذاری میکنند و توسعه پشت توسعه میدهند. انگار گرانی و کاهش قدرت خرید را با تغییر مشتریان هدف یا ایجاد کانال های جدید و ارزانتر فروش سریع جایگزین میکنند.
ولی مدیران عامل دانشگاهی گونه بیشتر میلرزند. نگران هستند. شاید حضور آنها در خانواده هایی کارمندی در نوسانات کسب و کاری خود را نشان میدهد. سرسختی های قبلی آنها در شرایط ثبات جای خود را به دست به عصا شدن در این نوسانات داده است. به سختی میتوانند ایده و فرصتی جدید را بیابند و متمرکز روی کاهش هزینه ها شده اند. این نوع دلسردی در میان خیل شرکتهایی که برای مشاوره پیش ما میآیند بسیار دیده میشود. دانشگاهیانی که جوان و گاهی میانسال حساب میشوند و تازه به سمت کارآفرینی دویده بودند ولی امروز با نوسانات بازار گرخیده اند.
امروز یکی از کارفرمایان کارآفرین زاده حرفی بس شگرف به من زد. گفت: در خانواده ما شکست و ورشکستگی اقتصادی اصلا چیز بدی نیست و بد دیده نمیشود”.یعنی دقیقا نقطه مقابل خانواده ی کارمندی،! در خانواده کارمندی کارآفرین باید با کلی سرسختی جدا شود و سرمایه گذاری کند و کلی آیه یاس را بشنود و همیشه بترسد که اگر شکست بخورد، همه بالای نعش او میآیند و آن جمله کذایی را بانیش و کنایه بیان میکنند “گفته بودیم بهت، معلومه نمیشه”……

این فرهنگ نترسیدن از طریق فیلم و آموزش و نشست و سخنرانی شکل نمیگیرد، تنها با شکست خوردن و برخواستن در وجود انسان شکل میگیرد. تنها با دیدن داشته های ارزشمند معنوی و مادی است که شکل میگیرد. باید در مهد کودک و مدرسه و کنار خانواده و کنار پدر و مادر مدام باید ایده زد و فروخت و شکست بخوریم تا رشد کنیم، تا کودک خجالتی درونمان یاد بگیرد کالایش به موقع برای فروش عرضه کند. فرهنگ خانواده ها بهترین و قوی ترین محرک رشد کارآفرینی در سطح کشور است و نبود این نیروی محرک در تنش های اقتصادی و فرورفتگی های اقتصادی و زمانی که کلی انسان شکست میخورند و باید بتوانند دوباره روی پای خودشان بیایستند، دیده میشود.
امروز باید افسوس بخوریم که چرا در دهه هفتاد بهترین افرادمان را روی وزارت آموزش و پرورش و علوم و دانشگاه نگذاشتیم تا نسلی پولادین بسازیم؟
امروز باید افسوس بخوریم که چرا در دهه هفتاد سیاستزدگی را به دانشگاه ها و مدارس وارد کردیم ولی کارآفرینی را وارد نکردیم؟ اقدامی که باعث شده است متولدین دهه شصت تبدیل به نسلی سیاستزده و گاهی نقد کننده ی افراطی شوند، ولی کارآفرین های هیولا نشوند.

#مدیریت
#بازاریابی
#مدیریت_بازاریابی

نگارنده:

علیرضا مسجدیان به عنوان مدیر بازاریابی توسعه بازار کامکار فعالیت میکند. علاقه و تمرکز شخصی ایشان روی کسب و کار و بازاریابی و روابط بین انسان هاست. روی این موضوعات تا بینهایت میتوانید با ایشان گقتگو کنید. ایشان مفتخر میشوند از روش های زیر با شما در ارتباط باشند کانال تلگرام مطالب تخصصی کسب و کار: https://telegram.me/tajrobiat_moshahedegar لینکدین: https://www.linkedin.com/in/masjedian اینستاگرام: https://www.instagram.com/moshahedegarane_bazaryabi/